Påskpynt

Idag åkte kameran fram när jag tovade. Tänkte det kunde vara lite kul att visa hur det kan gå till när jag gör lite påskpynt.

1. Jag börjar med att tova några "ägghuvorna". Med hjälp av varmt vatten och såpa formar jag huvorna direkt på handen - ungefär som att jag skulla tova toppen av en vante direkt på fingrarna.
This is how I make cute decorations for Easter. I start by making these eggshaped caps using warm water and soft soap. I felt directly on my hand...af if I were to felt the top of a mitten directly onto my fingers.

2. När huvorna är torra, börjar jag med att jämna till kanterna med en sax.
Once the caps are dry, I trim the edges using a pair of scissors.

3. Nu ska huvan stoppas och till det använder jag okardad ull. Först särar jag lite på lockarna så att ullen blir luftigare. Jag packar ihop det hela med hjälp av en tovnål så att stoppningen blir kompakt, men inte för hård

Time to fill the cap - I use wool that has not been combed.


4. När huvan är färdigstoppad, tovar jag fast en botten med tovnål.

Once the cap is filled, i use a felting needle to create a flat bottom.



5. Sen är det dags för det roligaste - att dekorera!

This is my favourite part - decorating!

8 kommentarer:

Åsas Kammare sa...

Hej,
Vad bra att du visar hur man gör! Jag har varit sugen på att tova jättelänge nu och ser fram emot att få prova, så tack för att du visade lite hur man kan göra. Ett par bilder ville dock inte visa sig för mig..Det blir så fiint!

JULIEK sa...

Oj så spennende og fint dette var. Det virker lett at gjøre, men er det det for en som aldrig har provat?

Anonym sa...

Så kjekt med de bildene, dette ser det ut til at du har gjort før;) Jeg har ikke tålmodighet til sånt...uff! Blir spennende å se...

Anonym sa...

Vilka söta små prydnadshuvar!!! Jag tycker det är så tålamodsprövande att tova med vatten, nål passar mig i alla fall liiiite bättre.

Anonym sa...

Åh så supersöta =) Tack för så-här-gör-man inlägget, mycket intressant. Har länge varit sugen på att tova, kanske jag vågar prova på en dag.

Kattfot sa...

Åsa: Jag tror bilderna kan visa sig om du trycker på uppdatera-knappen. Såklart du ska prova att tova, det är jättekul :-)

Julie: Det jag visade här är ganska lätt, kanske är det just att göra själva huvorna som kan vara lite krångligt i början.

Molly: Jo det har blivit några förut ja :-)

Nina: Det är samma för mig, är mer kompis med nålen än med såpvattnet...fast jag ska öva öva

Tina: Absolut, prova!

Sisah sa...

Oh I nearly missed your felting lesson. Very nice and a good idea for easter, maybe I´ll try to felt these eastereggs. Thank you1

Mrs M sa...

oj, vad fint! Det måste jag testa, jag tovade hjärtan till jul och det var jättekul!