Hellekis Säteri

Förra veckan åkte vi iväg på bilsemester. Därav min lilla bloggfrånvaro. Vi hade planerat in några besöksmål, andra ramlade vi på längs vägen. Ett av dom var Hellekis säteri som ligger vid foten av Kinnekulle. Här fanns det mesta för en blomtoka som jag.

Vi började med en välbehövlig fika. Att få sitta och dricka kaffe under dignande vinrankor i ett vackert orangeri är svårslaget. Det är värt ett besök bara det. Väl i själva trädgården ägnade jag mest tid åt att strosa längs den långa perennrabatten och njuta av rosenträdgården. Hade gärna haft lite mer tid och det kändes det som att Hellekis är ett sånt ställe man gärna återkommer till ofta - synd att jag bort lite för långt bort bara.

Ramlade också på utställningen "Blommande interiörer" där tyger och tapeter från Sandberg visades i härligt inspirerande arrangemang. Lite kul, eftersom jag läst om den men inte lagt på minne var den visades. Min favorit var i all sin enkelhet två gröna stolar som vävdes ihop med ljusgul slingerkrasse. Så fint!

4 kommentarer:

Lykke sa...

Hej
Så kul att du varit där- tack för tipsen. Vi skall på utflykt dit på söndag

Anonym sa...

Fina bilder. Duktig du är på att foto!

Poppins sa...

Det ser fint ut, kanske man har vägarna förbi i sommar.
kram

Lusthuset sa...

Vad härligt det ser ut. Blommigt är fint både ute och inne. Ha en skön helg