Äppel päppel

I köket står nu ett stort fat fullt med röda äpplen och i trädgården finns det mer att hämta. Varje gång jag tittar på fatet säger jag till mig själv att jag borde göra äppelmos eller kanske testa att göra någon spännande chutney - men det blir liksom inte av. Äppelpaj och äppelkaka har vi mumsat på flera helger i rad. Jag får se, kanske ger jag mig på ett kok i helgen...eller så blir det paj igen. Har för mig att någon sagt att det går bra att frysa in äppelbitar, är det någon som testat?

Äpplena på bilden blev förresten en söndagsäppelkaka :-)

10 kommentarer:

JULIEK sa...

Å så deilig med eplen. Bildet ble ju så fint også, och det gjør seg veldig med den røde kanten rundt. Har inte hørt något om frysing av eplen, men hoppas noen vet : )

Anonym sa...

Så heldig du er som har epletre i hagen, eplemost er jo deilig, med masse kanel!

Hulda sa...

Så koselig bloggen din er! Ser at du har linket til meg, det var hyggelig. Skal linke til deg også. :o)

Froken Kattfot sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Froken Kattfot sa...

Julie: Håller helt med, är så gott med äpplen.

Karna: Ja, det är första gången i mitt liv som jag bor i hus och har trädgård, så det känns extra lyxigt... Äppelmos med kanel, mums!

Hulda: Tack, ja men du har ju så trevlig blogg själv! :-)

Hulda sa...

Hei! Her er en link til noen vintagebilder: http://www.postmarkpress.com/category_romance.html

Håper du finner noe du liker!

vero sa...

Vilken fin och stämningsfull bild! Jag blir ju sugen på äppelpaj...!

anna k. sa...

Hejsan!
Se dig själv som utmanad - kolla in min blogg :) !!

Krimskrams sa...

Jag har också hört att man ska kunan frysa äppelklyftor och jag VET att det går alldeles utmärkt att frysa äppelpaj. Om man bakar dom i en engångsfolieform (det finns runda) kan man ställa dom dirket i frysen (ja, efter dom svalnat alltså).

Tänk så länge sen jag gjorde äppelchutney.

Kattfot sa...

Krimskrams: jamen då ska jag prova att frysa äppelbitar, så får jag ta mig an moset senare.... Ja äppelchutney som är så gott *mums*