Saffransbiscotti


Igår bakade jag en av mina säsongsfavoriter, nämligen saffransbiscotti. Perfekt som liten godbit till kaffet, glöggen eller varför inte fylla en glasburk med härligt saffransgula skorpor och ge bort i julklapp. Den lilla ängeln på bilden hittade jag på Myrornas julmarknad häromdagen, tyckte hon var så söt.

2 ägg
1,5 pkt saffran
100 g hackad sötmandel
100 g smör (
1 dl socker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Vispa ihop ägg och saffran. Blanda ner smält smör och socker, vispa till en porös smet. Blanda sedan ner vetemjöl, bakpulver och mandel.

Fördela degen i tre längder på bakplåt. Grädda i 200 grader (i mitten av ugnen) i 15 minuter.

Efter att du tagit ut längderna, låter du dom svalna en stund på plåten. Skär ca 2 cm breda bitar. Torka sedan bitarna ca 1 timme i 75 gradervarm ugn.

One of my favourite christmas recipies is biscotti with saffron. The pictures are from yesterday´s "bakingsession".

15 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm... låter gott! Det ska jag prova!

Sisah sa...

They look delicious, is 'vetemjöl' wheat flour or is it an oil, because in german'öl' means oil???
If I´m continuing reading swedish blogs, sooner or later I need a dictionary *grin*

Anonym sa...

Små saffransskorpor är verkligen mumsigt till jul! Blir riktigt sugen på att börja julbaka :)

Kattfot sa...

Sofie: Ja gör det :-)

Sisah: Thats right, it´s wheat flour :-)

Ljuvligt Hemma: Ja det är ju så mysigt att julbaka!

Lusthuset sa...

Det skall jag nog pröva, det såg gott ut. Det är trevligt att ge bort hemmabakat i present det uppskattas nog alltid.

Anonym sa...

Så deilig de såg ut, og en kjempe fin gave!! Søt engel også :)

Kattfot sa...

Lusthuset: Absolut, det tror jag med :-)

Karna: Ja visst är den söt, roligt att fynda lite julsaker på loppis.

Anonym sa...

Gott och bra med ett nytt julrecept. Eftersom en i min familjen är glutenintolerant så ska jag försöka att även göra dina saffransbiscotti glutenfria!

Kattfot sa...

Lotta: Visst är det kul med lite nya recept! Hoppas receptet funkar med ett glutenfritt alternativ också :-)

Anonym sa...

Mmmmm, dette høtes godt ut!!
Kanskje jeg må prøve en dag.
Ønsker deg en herlig helg.

JULIEK sa...

Oj dom hørtes och såg spennende ut.

Anonym sa...

Här har jag inte varit innan. Vilken trevlig blogg! Den återkommer jag gärna till!

Kattfot sa...

Anniche & Julie: Ja dom är värda att provas!

Emma: Tack, åh va roligt att höra!Välkommen tillbaka :-)

Anonym sa...

Det där låter som något jag skulle prova!
Jag gjorde italienska mandelskorpor för ett tag sedan. något liknade.

Anonym sa...

Nu har jag provat receptet på biscotti och mums vad gott det blev =) Tack för att du lagt in det så jag hittade det =)