Rabarberkaka - receptet


För några veckor sedan frestade jag ju (iallafall några av er) med en rabarberkaka. Här kommer det utlovade receptet.

1 ägg
125 g smör el margarin
125 g socker
1 1/2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3-4 dl rabarber

1/2 dl strösocker (att strö över kakan)

Skär rabarbern i små bitar.
Smält smöret och blanda samman det med socker och ägg till en pösig smet.
Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker, rör sedan ner det i smeten.
Bred ut allt i en rund låg form och strö över rabarberbitarna. Avsluta med att strö socker över det hela.

Grädda i 200 grader varm ugn i ca 15-20 minuter.
Serveras med vaniljvisp.

9 kommentarer:

Signes Vind sa...

Ser fantastiskt god ut! Måste testa!!!

Poppins sa...

Tack, det ser smarrigt ut!!!

Anonym sa...

Låter gott! Jag gillar verkligen rabarber. Tack för receptet!

Lis vom Lindenhof sa...

Mmmmmmm, yummy! :-)
Lis

Anonym sa...

Mmm vad god den ser ut! Jag ska absolut pröva, kanske redan i helgen.

n o r d i n g å r d e n sa...

O tack för receptet, det såg verkligen gott ut! Det ska jag spara, har ju rabarber här ute men är dlig på att använda den.... mari.

Kattfot sa...

Signes vid: Ja oh den är vår sommarfavorit :-)

Poppins: Varsegod, hoppas du gillar den!

Annica: Ja rabarber är supersmaskens.

Karin: Kul, hoppas den ska smaka!

Mari: Samma här egentligen, fast jag ska försöka mig på rabarbermarmelad i helgen tänkte jag :-)

JULIEK sa...

Måste prova : )

Sisah sa...

That looks delicious, thanks for the recipe, it comes just right. My rhubarb is waiting to get harvested.